Jakie są kluczowe cechy dobrego lidera?

Jakie są kluczowe cechy dobrego lidera?

Praca z zespołem oraz koordynacja bieżących zadań to nie lada wyzwanie. Realizacja wizji i celów przedsiębiorstwa w zgodzie z indywidualnymi celami zawodowymi poszczególnych pracowników wymaga od menedżera dużych zdolności organizacyjnych. Jakie cechy i kompetencje powinna posiadać osoba na kierowniczym stanowisku, aby jego praca była skuteczna i efektywna? Poznaj najważniejsze cechy dobrego lidera.

Zadania na stanowisku lidera

Zadania na stanowiskach kierowniczych są bardzo różnorodne. Z jednej strony, kierownik powinien posiadać specjalistyczną wiedzę dotyczącą dziedziny, w której porusza się zespół. Musi on bowiem stanowić merytoryczne wsparcie dla pracowników oraz wzbudzać ich szacunek. Dlatego też na kierownicze stanowiska niejednokrotnie awansują pracownicy po wielu latach zatrudnienia w danej branży. Jednak specjalistyczna wiedza, to nie wszystko. Zdarza się, że przywódcami zespołu zostają osoby, bez merytorycznego przygotowania do pracy jako menedżer. Można być wybitnym specjalistą w danej dziedzinie z ogromnym doświadczeniem zawodowym, jednak nie mieć wiedzy i umiejętności, by zarządzać zespołem ludzi. Taka sytuacja może mieć miejsce na przykład wtedy, gdy kierownik odchodzi na emeryturę i pracodawca wybiera innego, najstarszego stażem pracownika na jego stanowisko. W takim wypadku warto rozważyć dodatkowe studia. Zarządzanie, ekonomia czy inżynieria produkcji to kierunki studiów, które pomagają uzupełnić braki i łatwiej zrozumieć procesy organizacyjne.

Cechy dobrego lidera

O ile awans zawodowy przywodzi na myśl pozytywne skojarzenia, bo wiąże się z prestiżem i wzrostem wynagrodzenia, to niemniej jednak stawia przed pracownikiem nowe obowiązki i wyzwania. Zarządzanie grupą podwładnych nie jest rzeczą prostą. Ludzie różnią się od siebie cechami charakteru, zdolnościami i możliwościami motorycznymi. Kierownik powinien zatem umieć wykorzystać mocne strony poszczególnych jednostek i efektywnie nimi zarządzać. Menedżer powinien być zatem wnikliwym obserwatorem, aby „wyłapać”potencjał poszczególnych osób. Zarządzanie zasobami ludzkimi wymaga również odrobiny empatii ze strony kierownika, jednak w odpowiednio zrównoważonej profesjonalizmem i dystansem. Lider powinien umiejętnie motywować współpracowników i umieć dokonać sprawiedliwej oceny jego pracy.

Koncentracja na celach organizacji to nie wszystko. Menedżer powinien jednocześnie dbać o dobrą atmosferę pracy i unikać wywierania presji na otoczenie. Umiejętność kierowania zespołem w środowisku dynamicznych zmian i elastyczność, gwarantują efektywne zarządzanie. Bielsko Biała to trafny wybór, jeśli chodzi o studia menedżerskie, dla wszystkich tych, którzy chcą poznać tajniki skutecznego zarządzania w przyjaznej atmosferze.

 

Dodaj komentarz