Czym jest mała księgowość?

Czym jest mała księgowość?

Jesteś właścicielem firmy i szukasz osoby, która przejmie Twoje obowiązki związane z rachunkowością i finansami przedsiębiorstwa? Sprawdź, czym jest mała księgowość, na czym ona polega oraz czy sprawdzi się ona w Twoim przypadku.

sprawdzi się ona w Twoim przypadku. 

Mała księgowość – co to?

Każdy przedsiębiorca, który posiada zarejestrowaną firmę, jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji księgowej. Najczęściej jest to związane z tworzeniem tzw. spisu ksiąg rachunkowych, gdzie ujmowane są wszelkie wydatki oraz zarobki działalności. Dzięki takim działaniom łatwiejsze staje się rozliczanie z wszelkiego rodzaju urzędami. Jest to również dobry sposób na monitorowanie działu finansowego firmy, co pozwala na uniknięcie błędów. Zajmowanie się działem rachunkowym jest zazwyczaj bardzo czasochłonne i pochłania sporo energii. Dla właścicieli firm prowadzone są usługi związane z małą i dużą księgowością. Pierwsza z nich przeznaczona jest dla przedsiębiorców posiadających mikro i małe działalności, druga dla przedstawicieli większych organów. Mała księgowość nie wymaga bowiem tylu obowiązków. Główną różnicą jest zastąpienie obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych na rzecz tzw. księgi przychodów i rozchodów. 

Na czym dokładnie polega mała księgowość?

Każda firma zobowiązana jest nie tylko do prowadzenia ksiąg rachunkowych bądź księgi przychodów i rozchodów, ale także do składania deklaracji JKP VAT. Wiąże się to z masą innych obowiązków, w których wykonywaniu, warto posiadać odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie. Właściciel firmy jest zobowiązany do wykazywania wszelkich transakcji. Prowadzenie ewidencji dotyczy przede wszystkim:

  • wartości materialnych i niematerialnych,
  • wyposażenia,
  • sprzedaży.

Obowiązkowe jest również prowadzenie karty przychodów pracowników. Aby mieć pewność, że powstałe dokumenty są uzupełniane rzetelnie, dobrze jest skorzystać z doradztwa biznesowego firmy zewnętrznej. Większość przedsiębiorców idzie o krok dalej i zleca prowadzenie małej księgowości zewnętrznym biurom rachunkowym. Dzięki temu mogą oni skupić się na innych obszarach firmy, mając pewność, że finanse i rachunkowość ich działalności są w dobrych rękach. 

Mała księgowość prowadzona przez biuro rachunkowe – czy warto?

Zdecydowanie się na usługę związaną z prowadzeniem małej księgowości w firmie przez osobę zewnętrzną to znaczne ułatwienie dla właściciela. Nie jest on bowiem zobowiązany do nieustannego pilnowania spraw rachunkowych i finansowych, dzięki czemu posiada czas na rozwój innych aspektów swojej działalności. Zatrudnienie odpowiedniej firmy, gdzie pracują profesjonaliści, pozwala również na posiadanie rzetelnej dokumentacji wszystkich transakcji oraz działań, jakie są podejmowane w firmie. Uproszczona księgowość oferowana przez doświadczonych księgowych pozwala na ominięcie wielu trudności i przeszkód, mogących przyczynić się nawet do upadku biznesu. Zatrudniając firmę zewnętrzną, warto wybrać tę, która posiada nie tylko odpowiednie wykształcenie, udokumentowane certyfikatami, ale także wieloletnie doświadczenie. Jednym z miejsc, w którym można skorzystać z usługi prowadzenia małej księgowości, jak i wielu innych możliwości, jest M&B Biuro Rachunkowe

Co należy zrobić, chcąc prowadzić małą księgowość?

Rodzaj księgowości wybiera właściciel firmy już na samym początku zakładania działalności. Informację należy umieścić w odpowiedniej rubryce wniosku CEIDG-1, który wypełniany jest podczas rejestracji przedsiębiorstwa. Należy wiedzieć, że z możliwości prowadzenia uproszczonej, małej księgowości, mogą skorzystać tylko niektóre osoby. Jednym z najważniejszych warunków, jakie należy spełnić, jest uzyskanie przychodu w poprzednim roku finansowym nie większego niż 2 miliony euro. W Polsce kwota jest przeliczana zgodnie z aktualnym kursem i ogłaszana przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym października.

Dodaj komentarz